Huurverhoging

Uw huur wordt ieder jaar in juli aangepast. Vóór 1 mei ontvangt u van ons een brief met daarin uw nieuwe huurprijs die vanaf 1 juli ingaat. Dit jaar worden de huren voor sociale huurwoningen met 5,3% verhoogd. Dit geldt naast deze woningen ook voor onze woonwagens, standplaatsen, studentenkamers, parkeerplaatsen, garages, bergingen en stallingen. Dit is lager dan de maximaal toegestane huurverhoging. Ook kiezen we ervoor géén extra inkomensafhankelijke huurverhoging door te voeren. Onze geliberaliseerde woningen (vrije sector woningen) worden verhoogd met 5,5%.

Krijgt u nu huurtoeslag? Dan wordt de huurverhoging vaak (deels) gecompenseerd door de huurtoeslag. Dat betekent dat als uw huur stijgt, u meestal ook meer huurtoeslag krijgt. Onderaan deze pagina leest u waarom wij ervoor gekozen hebben de huren van de meeste woningen aan te passen. 

Het betalen van de nieuwe huurprijs

Vóór 1 mei 2024 ontvangt u van ons een brief met uw nieuwe huurprijs en waar deze uit bestaat. Laat u uw huur nu automatisch van uw rekening afschrijven? Dan hoeft u niets te doen. Wij passen het bedrag voor u aan en incasseren vanaf juli 2024 maandelijks het nieuwe huurbedrag. Betaalt u via de acceptmail? Dan wordt het (huur)bedrag ook automatisch door ons aangepast. Maakt u zelf de huur over of via een periodieke overschrijving? Dan moet u het bedrag wel zelf aanpassen per 1 juli 2024. 

Huurtoeslag aanpassen

Krijgt u nu huurtoeslag? Dan geven wij uw nieuwe huurprijs zelf door aan de Belastingdienst. U hoeft hiervoor niets te doen. U ontvangt vóór 1 januari 2025 van de Belastingdienst een 'beschikking huurtoeslag'. Zijn uw gegevens niet goed doorgekomen? Dan vraagt de Belastingdienst u alsnog om zelf de nieuwe huurprijs door te geven. 

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met de huurverhoging, kunt u bezwaar maken. U moet dan vóór 1 juli 2024 een bezwaarschrift bij ons indienen. Op de website van de Huurcommissie leest u om welke redenen u bezwaar kunt maken. Ook kunt u hier een standaard bezwaarschrift downloaden. Let op! Vindt u uw huurverhoging niet terecht vanwege achterstallig onderhoud of technische mankementen in of aan uw woning? Dit is géén geldige reden om bezwaar te kunnen maken tegen de huurverhoging. Wél kunt u een ander traject starten als u van mening bent dat uw woning ernstige gebreken vertoont. U kunt ons, via de Huurcommissie, verzoeken uw huur te verlagen. Hier leest u daar meer over.  

Waarom kiezen we ervoor de huur te verhogen?

We vinden het belangrijk om het wonen betaalbaar te houden. Onze huren zijn lager dan gemiddeld in de corporatiesector en in deze regio heeft Woonwenz de laagste gemiddelde huurprijs. Tóch hebben we ervoor gekozen om de huren dit jaar te verhogen. We doen dat om ook in de toekomst nog goede, duurzame én betaalbare woningen te kunnen aanbieden. Daar investeren we voortdurend in. Zo voeren we al jaren onze energiebesparende maatregelen zónder huurverhoging voor de meeste van onze huurders uit. Die profiteren dus maximaal van ingrepen als zonnepanelen of extra isolatie. Veel corporaties kozen ervoor de kosten te verrekenen in de huurprijs. Wij hebben dat bewust nooit gedaan.

Hetzelfde geldt voor klein huurdersonderhoud in de woning, zoals het vervangen van kraanleertjes, het ontluchten van de cv, het vervangen van filters of het ontstoppen van het riool. Dat zijn eigenlijk allemaal zaken die wettelijk voor rekening van de huurder komen. Bij veel woningcorporaties kan hiervoor een onderhoudsabonnement afgesloten worden. Woonwenz voert deze werkzaamheden al jaren zonder abonnement, kosteloos, voor u uit. We vinden het belangrijk onze huurders hierin te ontlasten.

We willen dit soort zaken ook blijven doen. Tegelijkertijd zien we de kosten van bijvoorbeeld bouwmaterialen sterk oplopen. Door deze huurverhoging door te voeren, kunnen we deze gestegen kosten gedeeltelijk opvangen. De huurverhoging zorgt ervoor dat we kunnen blijven investeren in onderhoud, verduurzaming en leefbaarheid. Onder de streep profiteren onze huurders hiervan. Voor de meeste huurders geldt bovendien dat de huurverhoging vaak deels gecompenseerd wordt via de huurtoeslag. Die stijgt namelijk meestal mee met de huur.

Kijk of u in aanmerking komt voor huurverlaging

Toch begrijpen we dat niet al onze huurders hier (direct) profijt van hebben. Misschien is uw woning op dit moment nog niet verduurzaamd? Of misschien voert u klein huurdersonderhoud altijd zelf uit?

Het kan ook zijn dat uw inkomen de afgelopen tijd gedaald is, waardoor u de huur sowieso al moeilijk kan betalen. In dat geval kan het zijn dat u in aanmerking komt voor huurverlaging. U moet deze huurverlaging wel zelf aanvragen. Hier leest u meer: www.woonwenz.nl/huurverlaging.

Heeft of verwacht u betalingsproblemen? Neem dan contact met ons op. Zo kunnen we samen afspraken maken en eventueel een regeling treffen.