Onze Corona-maatregelen

Update 14 december 2020

1. Hoe zit het met onze openingstijden? (UPDATE 14-12)

Ons kantoor aan de Molenbossen is vanaf dinsdag 15 december 2020 weer volledig gesloten als gevolg van de harde lockdown. Natuurlijk kunt u ons wel bellen of mailen. We proberen onze verdere dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. U bereikt ons via: 077-389 31 31 of infowoonwenznl. Is een afspraak op ons kantoor toch nodig? Bijvoorbeeld voor het ophalen van de sleutels van uw nieue woning of voor een pinbetaling? Dit is beperkt en alleen op afspraak mogelijk op maandagen en donderdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur. Bel of mail ons even om een afspraak te maken. Natuurlijk nemen we op kantoor voorzorgsmaatregelen. Zo vragen wij u om een mondkapje te dragen. Natuurlijk houden we anderhalve meter afstand tot elkaar en vragen we u uw handen te desinfecteren en de instructies van onze medewerkers goed op te volgen. Heeft u klachten? Dan is een kantoorbezoek niet mogelijk. 

Onze ontmoetingsruimtes, wijkkantoortjes en buurtwoningen zijn tijdens de lockdown volledig gesloten. 

2. Ik heb een mechanische ventilatie, WTW-unit en/of Airco. Loop ik meer risico?

U loopt geen extra risico als u een mechanische ventilatie of WTW-unit heeft. Een airco in een ruimte waar veel mensen komen (niet bestaande uit hetzelfde huishouden), kan mogelijk wel een risico met zich meebrengen. Onderaan deze pagina leest u meer over het Coronavirus in relatie tot ventilatiesystemen en airconditioning.

3. Hoe gaat het contact met onze medewerkers? (UPDATE 14-12)

Er is zo min mogelijk persoonlijk contact met onze medewerkers, maar we blijven natuurlijk wel telefonisch en per email contact met u onderhouden. Alleen als dit echt nodig is, komen we naar u toe of maken we een afspraak met u op kantoor. Natuurlijk alleen als zowel u als onze medewerker geen klachten heeft. Ook houden we vanzelfsprekend anderhalve meter afstand. Onze medewerkers dragen mondkapjes in contact met onze huurders. Dit vragen wij ook van u. 

4. Wilt u een reparatie melden? (UPDATE 14-12)

U kunt ons bellen via (077) 389 31 31. De aannemer bepaalt samen met u of, wanneer en hoe hij de reparatie kan uitvoeren. U kunt uw reparatieverzoek natuurlijk ook melden via uw eigen klantportaal mijn.woonwenz.nl. Houd er rekening mee dat reparaties die geen haast hebben, mogelijk uitgesteld kunnen worden tot na de lockdown. De aannemer bespreekt met u de mogelijkheden. 

5. Bent u op zoek naar een woning? (UPDATE 14-12)

We adverteren onze beschikbare huurwoningen zoals gebruikelijk op www.thuisinlimburg.nl. Het is op dit moment niet mogelijk om woningen in bewoonde staat te bezichtigen. Wel kunt u de woning natuurlijk bezichtigen als de vorige huurder vertrokken is. Onze verhuurmakelaars informeren u over het aangepaste beleid. Ook passen we maatwerk toe waar dat mogelijk en wenselijk is. 

6. Krijgt u een woning toegewezen? (UPDATE 14-12)

Krijgt u een woning van ons? Het tekenen van het huurcontract, het betalen van de eerste maand huur en het uitreiken van de sleutels doen we op kantoor. Een van onze verhuurmakelaars maakt een afspraak met u en informeert u over alle belangrijke zaken. 

7. U wilt de huur opzeggen en verhuizen? (UPDATE 14-12)

Als u gaat vehuizen wordt u gebeld voor een voorkeuring (vooropname) van uw woning. De opzichter informeert u hoe u de woning achter moet laten. Vanwege de strenge Coronamaatregelen kunnen er in de meeste gevallen pas na uw vertrek bezichtigingen door kandidaat-huurders plaatsvinden. Er is in veel gevallen dus nog geen nieuwe huurder bekend als u vertrekt. Heeft u zaken ter overname? Bespreek dit met onze opzichter. Hij kijkt samen met u wat er mogelijk is. Als uw huurcontract afloopt vindt er een eindkeuring (eindopname) plaats. Een van onze opzichters kijkt dan of u de woning zoals afgesproken achtergelaten heeft. 

8. U kunt de huur tijdelijk niet betalen?

Neem in dit geval zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken dan samen wat we voor u kunnen betekenen en hoe we tot een oplossing kunnen komen. 

9. Gaan onderhoudsprojecten nog door? (UPDATE 14-12)

Geplande onderhoudsprojecten bespreken we met onze aannemers. Waar mogelijk gaan de werkzaamheden door. Dat kan anders zijn voor werkzaamheden die binnen in uw woning plaatsvinden. Uiteraard hoort u het van ons als daar iets in wijzigt. 

10. U wilt een nieuwe keuken, douche of toilet of u wilt zelf klussen? (UPDATE 14-12)

Het is tijdens de lockdown niet mogelijk om een nieuwe badkamer, keuken of nieuw toilet te laten plaatsen. Wel kunt u uw verzoek al telefonisch aan ons doorgeven. Onze opzichter neemt contact met u op over de mogelijkheden. Na de lockdown bekijken we wanneer de werkzaamheden ingepland kunnen worden. Natuurlijk hangt dit ook af van de dan geldende maatregelen. Ook eigen kluswerkzaamheden kunt u bij ons melden. Onze opzichter bespreekt telefonisch met u of er een bezoek van onze opzichter nodig is, voordat u begint. Als dat het geval is, dan hoort u van onze opzichter of en wanneer een huisbezoek mogelijk is. 

11. Gaat de nieuwbouw door? (UPDATE 14-12)

Onze nieuwbouwprojecten lopen voor zover mogelijk door. Natuurlijk houden onze aannemers ook rekening met de veiligheidsmaatregelen. 

12. Hoe zit het met de leefbaarheid, de afhandeling van overlast en het contact in de wijk? (UPDATE 14-12)

Onze leefbaarheidsmedewerkers zijn tijdens de lockdown slechts beperkt in de wijken aanwezig. Natuurlijk houden onze medewerkers zich aan de anderhalve meter afstand en nemen zij hygiënemaatregelen. Ook dragen zij een mondkapje bij contact met huurders. Overlast kunt u zoals gebruikelijk bij ons melden.  

13. Wat kunt u zelf doen? (UPDATE 14-12)

  • Blijf zoveel mogelijk thuis en beperk bezoek.

  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar en hoest of nies in uw elleboog.

  • Was regelmatig uw handen met zeep of desinfectiemiddel en draag een mondkapje als u binnen bent. Doe dit ook in de algemene ruimtes van uw woongebouw, zoals de lift, de gangen en de entree.

  • Houd meer rekening met elkaar én ben verdraagzaam naar elkaar. Probeer overlast zoveel mogelijk te beperken. Zeker nu er veel meer mensen thuis zijn en hier last van kunnen hebben.

  • Blijf kalm en let een beetje op uw buren. Misschien kunt u zelf iets doen om te helpen? Zoals een boodschap doen. 

  • Maakt u zich zorgen over een buurman of buurvrouw? Bel of mail ons gerust en we kijken waar we kunnen helpen. 

  • Probeer ook in de lift en trappenhuizen afstand te houden en draag een mondkapje. Staat er al iemand in de lift? Wacht dan even tot hij/zij is uitgestapt. Ga niet met meer dan twee personen in de lift en alleen als u anderhalve meter afstand tot elkaar kunt houden

14. Ik heb een WTW-unit (warmte-terugwinsysteem) of mechanische ventilatie. Loop ik hiermee een groter risico op besmetting?

Nee, u loopt geen extra risico. Een WTW voert oude lucht uit uw woning af en voert verse buitenlucht aan. De WTW gebruikt alleen de warmte van de afgezogen lucht om de verse lucht te verwarmen. Er komt dus geen afgezogen lucht opnieuw de woning in. Ook een mechanische ventilatie doet niets anders dan oude lucht afvoeren en verse lucht van buiten toevoeren. Deze systemen kunnen dus geen kwaad en zorgen juist voor een aangenaam en gezond binnenklimaat. We adviseren wel altijd om evengoed regelmatig te luchten door de ramen open te zetten. 

15. Ik heb airco, loop ik meer risico besmet te raken?

Het is aannemelijk dat COVID-19 zich kan verspreiden door de lucht via zeer kleine druppeltjes (aerosolen). Airco’s kunnen bijdragen aan de verspreiding van deze aerosolen. Als er in een ruimte een persoon is die het virus bij zich draagt, kan de airco ervoor zorgen dat het virus zich over grotere afstand kan verspreiden. De anderhalve meter afstand tussen mensen volstaat dan mogelijk niet meer. In ruimtes waar veel verschillende personen komen (zoals kantoorpanden, winkels) zou dat extra risico’s met zich mee kunnen brengen. In een huishouden is dat natuurlijk alleen aan de orde als er vaak mensen over de vloer komen waarvan niet bekend is of zij het virus bij zich dragen. We adviseren onze huurders van kantoor- en winkelpanden die zelf een airco hebben laten installeren, om kennis te nemen van de richtlijnen van het RIVM en de juiste afwegingen hierin te maken. 

16. Kan ik een mobiele ventilator of airco gebruiken?

In de eigen woning is dit natuurlijk geen probleem, omdat u hier vooral met uw eigen huisgenoten bent. Het RIVM raadt het gebruik van mobiele (zwenk)ventilatoren en mobiele airco’s wel af in ruimtes waar veel mensen samenkomen (zoals ontmoetingsruimtes). Deze systemen produceren sterke luchtstromen die kleine druppeltjes in de lucht over grotere afstand kunnen verspreiden.   

Meer weten? Hier vindt u meer informatie over ventilatie en COVID-19
 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden