Onze Corona-maatregelen

Update 23 november 2020

1. (NIEUW) Hoe zit het met onze openingstijden?

Ons kantoor aan de Molenbossen is vanaf maandag 23 november weer tijdens de normale openingstijden geopend voor publiek. U kunt met én zonder afspraak bij ons terecht. Om ervoor te zorgen dat er niet teveel mensen tegelijk binnen zijn, zal de poort regelmatig dicht zijn. U kunt zich dan melden via onze intercom. Het kan zijn dat u even moet wachten. Wilt u dat voorkomen? Maak dan vooraf een afspraak met ons door te bellen naar 077-389 31 31 of te mailen naar infowoonwenznl. Natuurlijk nemen we voorzorgsmaatregelen om besmettingen te voorkomen. Zo vragen wij u om een mondkapje te dragen. Heeft u er geen bij zich? Vraag er een bij onze balie. Natuurlijk houden we anderhalve meter afstand tot elkaar en vragen we u uw handen te desinfecteren en de instructies van onze medewerkers goed op te volgen. 

2. Ik heb een mechanische ventilatie, WTW-unit en/of Airco. Loop ik meer risico?

U loopt geen extra risico als u een mechanische ventilatie of WTW-unit heeft. Een airco in een ruimte waar veel mensen komen (niet bestaande uit hetzelfde huishouden), kan mogelijk wel een risico met zich meebrengen. Onderaan deze pagina leest u meer over het Coronavirus in relatie tot ventilatiesystemen en airconditioning.

3. Hoe gaat het contact met onze medewerkers?

Er is persoonlijk contact met onze medewerkers waar dat nodig is, maar we blijven vooral telefonisch en per email contact met u onderhouden. Als dit wenselijk is, komen we naar u toe of maken we een afspraak met u op kantoor. Natuurlijk alleen als zowel u als onze medewerker geen klachten heeft. Ook houden we vanzelfsprekend anderhalve meter afstand. Onze medewerkers dragen mondkapjes in contact met onze huurders. Dit vragen wij ook van u. 

4. Wilt u een reparatie melden? 

U kunt ons bellen via (077) 389 31 31. De aannemer bepaalt samen met u wanneer en hoe hij de reparatie kan uitvoeren. U kunt uw reparatieverzoek natuurlijk ook melden via uw eigen klantportaal mijn.woonwenz.nl 

5. Bent u op zoek naar een woning?

We adverteren onze beschikbare huurwoningen zoals gebruikelijk op www.thuisinlimburg.nl. Het is mogelijk om woningen in bewoonde staat te bezichtigen en spullen over te nemen van de vertrekkende huurder (als de vertrekkende huurder hier aan mee wil werken). Natuurlijk gelden hier wel een aantal richtlijnen voor. Onze verhuurmakelaars informeren u hierover. 

6. Krijgt u een woning toegewezen?

Krijgt u een woning van ons? Dan vindt het tekenen van het huurcontract bij ons op kantoor plaats. De oplevering van de woning doen we weer zoveel mogelijk ín uw nieuwe woning in het bijzijn van onze verhuurmakelaar. Hij of zij informeert u over de belangrijkste zaken. Wel nemen wij natuurlijk voorzorgsmaatregelen. U wodt hierover geïnformeerd. 

7. U wilt de huur opzeggen en verhuizen?

Als u gaat vehuizen komt er een opzichter naar uw woning toe voor een voorkeuring en een eindkeuring. Beide vinden zoveel mogelijk plaats in de woning, maar alleen als dat verantwoord kan en u en de opziichter geen klachten hebben. Het is ook mogelijk dat we de voorkeuring via (video)bellen doen. Tijdens de voorkeuring hoort u hoe u de woning moet opleveren en hoe u zaken kunt overdragen aan de nieuwe huurder. De eindkeuring vindt altijd in de woning plaats. De opzichter kijkt dan of alles in orde is en bespreekt dit met u. Houd er rekening mee dat wij voorzorgsmaatregelen nemen voor uw en onze veiligheid. U wordt hierover geïnformeerd. 

8. U kunt de huur tijdelijk niet betalen?

Neem in dit geval zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken dan samen wat we voor u kunnen betekenen en hoe we tot een oplossing kunnen komen. 

9. Gaan onderhoudsprojecten nog door?

Geplande onderhoudsprojecten bespreken we met onze aannemers. De meeste werkzaamheden gaan gewoon door. 

10. U wilt een nieuwe keuken, douche of toilet of u wilt zelf klussen?

Ook dit kan in de meeste gevallen doorgaan. U kunt uw verzoek telefonisch aan ons doorgeven. Onze opzichter neemt contact met u op om alles door te spreken. In de meeste gevallen kan dit geregeld worden, zonder dat er eerst een opzichter langs moet komen. 

11. Gaat de nieuwbouw door?

Onze nieuwbouwprojecten lopen gewoon door. Natuurlijk houden onze aannemers ook rekening met de veiligheidsmaatregelen. Bij het ‘Kijk- en Meet uurtje' en de oplevering voor de nieuwe huurders nemen we wel maatregelen, zodat we de anderhalve meter afstand kunnen garanderen. Dit stemmen we met de nieuwe bewoners af. 

12. Hoe zit het met de leefbaarheid, de afhandeling van overlast en het contact in de wijk?

Onze leefbaarheidsmedewerkers zijn nog zichtbaar in de wijken aanwezig, maar we beperken het contact wel om besmettingen te voorkomen. Natuurlijk houden onze medewerkers zich aan de anderhalve meter afstand en nemen zij hygiënemaatregelen. Ook dragen zij een mondkapje bij contact met huurders. 

13. Wat kunt u zelf doen?

•    Houd 1,5 meter afstand van elkaar en hoest of nies in uw elleboog.
•    Was regelmatig uw handen met zeep of desinfectiemiddel en draag een mondkapje als u binnen bent. Doe dit ook in de algemene ruimtes van uw woongebouw, zoals de lift, de gangen en de entree.
•    Houd meer rekening met elkaar én ben verdraagzaam naar elkaar. Probeer overlast zoveel mogelijk te beperken. Zeker nu er veel meer mensen thuis zijn en hier last van kunnen hebben.
•    Blijf kalm en let een beetje op uw buren. Misschien kunt u zelf iets doen om te helpen? Zoals een boodschap doen. 
•    Maakt u zich zorgen over een buurman of buurvrouw? Bel of mail ons gerust en we kijken waar we kunnen helpen. 
•    Probeer ook in de lift en trappenhuizen afstand te houden en draag een mondkapje. Staat er al iemand in de lift? Wacht dan even tot hij/zij is uitgestapt. Ga niet met meer dan twee personen in de lift en alleen als u anderhalve meter afstand tot elkaar kunt houden

14. Ik heb een WTW-unit (warmte-terugwinsysteem) of mechanische ventilatie. Loop ik hiermee een groter risico op besmetting?

Nee, u loopt geen extra risico. Een WTW voert oude lucht uit uw woning af en voert verse buitenlucht aan. De WTW gebruikt alleen de warmte van de afgezogen lucht om de verse lucht te verwarmen. Er komt dus geen afgezogen lucht opnieuw de woning in. Ook een mechanische ventilatie doet niets anders dan oude lucht afvoeren en verse lucht van buiten toevoeren. Deze systemen kunnen dus geen kwaad en zorgen juist voor een aangenaam en gezond binnenklimaat. We adviseren wel altijd om evengoed regelmatig te luchten door de ramen open te zetten. 

15. Ik heb airco, loop ik meer risico besmet te raken?

Het is aannemelijk dat COVID-19 zich kan verspreiden door de lucht via zeer kleine druppeltjes (aerosolen). Airco’s kunnen bijdragen aan de verspreiding van deze aerosolen. Als er in een ruimte een persoon is die het virus bij zich draagt, kan de airco ervoor zorgen dat het virus zich over grotere afstand kan verspreiden. De anderhalve meter afstand tussen mensen volstaat dan mogelijk niet meer. In ruimtes waar veel verschillende personen komen (zoals kantoorpanden, winkels) zou dat extra risico’s met zich mee kunnen brengen. In een huishouden is dat natuurlijk alleen aan de orde als er vaak mensen over de vloer komen waarvan niet bekend is of zij het virus bij zich dragen. We adviseren onze huurders van kantoor- en winkelpanden die zelf een airco hebben laten installeren, om kennis te nemen van de richtlijnen van het RIVM en de juiste afwegingen hierin te maken. 

16. Kan ik een mobiele ventilator of airco gebruiken?

In de eigen woning is dit natuurlijk geen probleem, omdat u hier vooral met uw eigen huisgenoten bent. Het RIVM raadt het gebruik van mobiele (zwenk)ventilatoren en mobiele airco’s wel af in ruimtes waar veel mensen samenkomen (zoals ontmoetingsruimtes). Deze systemen produceren sterke luchtstromen die kleine druppeltjes in de lucht over grotere afstand kunnen verspreiden.   

Meer weten? Hier vindt u meer informatie over ventilatie en COVID-19
 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden