Onze Corona-maatregelen

Update 21 februari 2022

1. Hoe zit het met onze openingstijden en voorzorgsmaatregelen? (UPDATE 21-02-2022)

Ons kantoor aan de Molenbossen is ook zonder afspraak geopend tijdens onze reguliere openingstijden. Er gelden op dit moment géén speciale Coronamaatregelen. Wel vragen we u om thuis te blijven als u Corona heeft of Coronagerelateerde klachten heeft. 

2. Ik heb een mechanische ventilatie, WTW-unit en/of Airco. Loop ik meer risico?

U loopt geen extra risico als u een mechanische ventilatie of WTW-unit heeft. Een airco in een ruimte waar veel mensen komen (niet bestaande uit hetzelfde huishouden), kan mogelijk wel een risico met zich meebrengen. Onderaan deze pagina leest u meer over het Coronavirus in relatie tot ventilatiesystemen en airconditioning.

3. Hoe gaat het contact met onze medewerkers?

Mits u geen klachten heeft is het natuurlijk mogelijk om onze medewerkers persoonlijk te spreken. Ook doen we de opleveringen en opnames zoveel mogelijk ín uw woning. Natuurlijk alleen als zowel u als onze medewerker geen klachten heeft. 

4. Wilt u een reparatie melden? 

U kunt ons bellen via (077) 389 31 31. U kunt uw reparatieverzoek natuurlijk ook melden via uw eigen klantportaal mijn.woonwenz.nl. In principe voeren onze aannemers alle reparaties zoals voorheen uit, mits u niet ziek bent. 

5. Bent u op zoek naar een woning? 

We adverteren onze beschikbare huurwoningen zoals gebruikelijk op www.thuisinlimburg.nl. Het is mogelijk om woningen in bewoonde staat te bezichtigen. Natuurlijk alleen als de vertrekkende huurder dit ook wil. Onze verhuurmakelaars informeren u over het beleid. 

6. Krijgt u een woning toegewezen?

Krijgt u een woning van ons? De oplevering van uw woning vindt normaal gesproken plaats in de woning. Het kan voorkomen dat we moeten afwijken van dit beleid. U hoort dit natuurlijk van ons. Een van onze verhuurmakelaars maakt een afspraak met u en informeert u over alle belangrijke zaken. 

7. U wilt de huur opzeggen en verhuizen?

Als u gaat vehuizen wordt u gebeld voor een voorkeuring (vooropname) van uw woning. In de meeste gevallen voert de opzichter de voorkeuring in uw woning uit. Soms kan het zijn dat dit telefonisch gebeurt. Bijvoorbeeld omdat u Corona heeft of uw voorkeur uitgaat naar een telefonische vooropname. De opzichter informeert u hoe u de woning achter moet laten. Ook bespreken we met u of er kandidaat-huurders bij u langs kunnen komen om uw woning te bekijken. Heeft u zaken ter overname? Bespreek dit met onze opzichter. Als uw huurcontract afloopt vindt er een eindkeuring (eindopname) plaats. Een van onze opzichters kijkt dan of u de woning zoals afgesproken achtergelaten heeft. 

8. U kunt de huur tijdelijk niet betalen?

Neem in dit geval zo snel mogelijk contact met ons op. We kijken dan samen wat we voor u kunnen betekenen en hoe we tot een oplossing kunnen komen. Hier leest u meer over de TONK-regeling. 

9. Gaan onderhoudsprojecten nog door? 

Geplande onderhoudsprojecten gaan gewoon door. Uiteraard hoort u het van ons als daar iets in wijzigt. 

10. U wilt een nieuwe keuken, douche of toilet of u wilt zelf klussen? 

Het is mogelijk om een nieuwe badkamer, keuken of nieuw toilet te laten plaatsen. Wel kan het zijn dat het even duurt voordat we uw verzoek in behandeling kunnen nemen. We hebben namelijk een achterstand opgelopen hierin. U kunt uw verzoek telefonisch aan ons doorgeven. Onze opzichter neemt contact met u op over de mogelijkheden. Natuurlijk hangt dit ook af van de dan geldende maatregelen. Ook eigen kluswerkzaamheden kunt u bij ons melden. Onze opzichter bespreekt telefonisch met u of er een bezoek van onze opzichter nodig is, voordat u begint. Als dat het geval is, dan hoort u van onze opzichter of en wanneer een huisbezoek mogelijk is. 

11. Gaat de nieuwbouw door?

Onze nieuwbouwprojecten lopen gewoon door. Natuurlijk houden onze aannemers ook rekening met de veiligheidsmaatregelen. 

12. Hoe zit het met de leefbaarheid, de afhandeling van overlast en het contact in de wijk? 

Onze leefbaarheidsmedewerkers zijn gewoon in de wijken aanwezig. Overlast kunt u zoals gebruikelijk bij ons melden.  

13. Wat kunt u zelf doen? 

Er gelden op dit moment geen speciale maatregelen meer. Dat betekent niet dat er geen Corona meer is. Als u wilt voorkomen dat u ziek wordt of anderen besmet, kunt u rekening houden met onderstaande.  

  • Houd 1,5 meter afstand van elkaar en hoest of nies in uw elleboog.
  • Was regelmatig uw handen met zeep of desinfectiemiddel.

  • Houd meer rekening met elkaar én ben verdraagzaam naar elkaar. Probeer overlast zoveel mogelijk te beperken. Zeker nu er veel meer mensen thuis zijn en hier last van kunnen hebben.

  • Let een beetje op uw buren. Misschien kunt u zelf iets doen om te helpen? Zoals een boodschap doen. 

  • Maakt u zich zorgen over een buurman of buurvrouw? Bel of mail ons gerust en we kijken waar we kunnen helpen. 

  • Probeer ook in de lift en trappenhuizen afstand te houden

14. Ik heb een WTW-unit (warmte-terugwinsysteem) of mechanische ventilatie. Loop ik hiermee een groter risico op besmetting?

Nee, u loopt geen extra risico. Een WTW voert oude lucht uit uw woning af en voert verse buitenlucht aan. De WTW gebruikt alleen de warmte van de afgezogen lucht om de verse lucht te verwarmen. Er komt dus geen afgezogen lucht opnieuw de woning in. Ook een mechanische ventilatie doet niets anders dan oude lucht afvoeren en verse lucht van buiten toevoeren. Deze systemen kunnen dus geen kwaad en zorgen juist voor een aangenaam en gezond binnenklimaat. We adviseren wel altijd om evengoed regelmatig te luchten door de ramen open te zetten. 

15. Ik heb airco, loop ik meer risico besmet te raken?

Het is aannemelijk dat COVID-19 zich kan verspreiden door de lucht via zeer kleine druppeltjes (aerosolen). Airco’s kunnen bijdragen aan de verspreiding van deze aerosolen. Als er in een ruimte een persoon is die het virus bij zich draagt, kan de airco ervoor zorgen dat het virus zich over grotere afstand kan verspreiden. De anderhalve meter afstand tussen mensen volstaat dan mogelijk niet meer. In ruimtes waar veel verschillende personen komen (zoals kantoorpanden, winkels) zou dat extra risico’s met zich mee kunnen brengen. In een huishouden is dat natuurlijk alleen aan de orde als er vaak mensen over de vloer komen waarvan niet bekend is of zij het virus bij zich dragen. We adviseren onze huurders van kantoor- en winkelpanden die zelf een airco hebben laten installeren, om kennis te nemen van de richtlijnen van het RIVM en de juiste afwegingen hierin te maken. 

16. Kan ik een mobiele ventilator of airco gebruiken?

In de eigen woning is dit natuurlijk geen probleem, omdat u hier vooral met uw eigen huisgenoten bent. Het RIVM raadt het gebruik van mobiele (zwenk)ventilatoren en mobiele airco’s wel af in ruimtes waar veel mensen samenkomen (zoals ontmoetingsruimtes). Deze systemen produceren sterke luchtstromen die kleine druppeltjes in de lucht over grotere afstand kunnen verspreiden.   

Meer weten? Hier vindt u meer informatie over ventilatie en COVID-19
 

Deel deze pagina